Sala weselna - na co zwrócić uwagę wybierając lokal weselny

Nawet jeśli sądzimy, że coś jest oczywiste – lepiej zapytać i zapisać. Niestety, ale obiecanego się wiele zmieści, a spisana umowa to już inna kwestia. Co taka umowa zawierana pomiędzy parą młodą a usługodawcami powinna zawierać? Teoretycznie powinny wystarczyć podstawowe informacje co do kwoty, terminu i menu. Niestety, nie należą do rzadkości sytuacje, kiedy w tym najważniejszym dla wielu ludzi dniu nic nie jest takie, jak obiecywano
Dlatego niejednokrotnie umowy z właścicielami lokali mają nawet po kilkadziesiąt punktów!
Koszty to ważna kwestia
Podstawowa informacja, to oczywiście cena, która zazwyczaj podawana jest za osobę. W umowie należy zapisać tę kwotę i sprawdzić czy (jeżeli umowę przygotowuje lokal) dokument nie zawiera zapisów o ewentualnym podniesieniu podanej stawki np. ze względu na wzrost cen produktów, itp. Trzeba też zwrócić uwagę czy w przypadku zmniejszenia liczby gości kwota nie ulega zmianie i do kiedy musimy podać ostateczną liczbę osób. Sprawdźmy, czy za dzieci płacimy połowę ceny i czy lokal udostępni nam wystarczającą ilość specjalnych krzesełek dla najmłodszych. Ustalmy i zapiszmy kiedy dokonywane będą płatności – przed, czy po weselu (zapłacenie całej kwoty przed pozbawia nas możliwości egzekwowania zapisów umowy, jeżeli nie są one respektowane).
Wybór konkretnej sali w lokalu
Jeżeli obiekt, w którym planujemy wesele ma kilka sal, określmy w umowie dokładnie, na której ma się odbywać nasza zabawa. Ustalmy ilość gości jaką swobodnie może ona pomieścić. Jeżeli obok znajduje się taras lub ogródek poprośmy o pisemne zapewnienie, że będziemy mogli z nich korzystać i że jednocześnie będą one niedostępne dla osób postronnych.
Dobra kuchnia i ustalenie menu
Ustalanie menu, to kolejna ważna kwestia. W niektórych lokalach możemy ułożyć własne, w innych są gotowe zestawy, które jednak można delikatnie modyfikować. Menu możemy podpiąć do umowy jako osobny załącznik, a możemy także w dokumencie głównym zapisać: ile będzie ciepłych, ile zimnych dań, czy zostaną podane na zasadzie szwedzkiego stołu, czy dla każdego z gości na talerzu, itd.. Warto także ustalić czy to co zostanie (a zawsze jest tego cała masa) zostanie „wydane“ nowożeńcom. Kwestią bardzo istotną są napoje – czy można przynieść swoje, jeśli nie, to jaką ilość przewiduje wybrane przez nas menu, ile będą kosztowały kolejne butelki wody/soku albo kolejne filiżanki herbaty czy kawy. Możemy także wpisać do dokumentu, że zimna płyta ma być uzupełniana podczas wesela.
Sprawy związane z alkoholem
Podobne ustalenia należy poczynić co do alkoholu. W umowie powinien znaleźć się zapis mówiący o tym, że alkohol załatwiamy we własnym zakresie lub że goście mogą pić tylko to, co zostanie podane w lokalu. Wtedy trzeba dokładnie zapisać cenę np. za butelkę wódki czy wina i zaznaczyć, czy życzymy sobie, aby gościom powyższe proponowano. Jeżeli dany lokal przewiduje taką możliwość można umówić się, że dostęp do alkoholu ma tylko drużba lub rodzice i oni dysponują zapasami. Dobrze by było aby w umowie pisemnie zapewniono nas, że nagle po weselu nikt nie zażąda od nas dodatkowej opłaty za tzw. korkowe...
Tort i ciasta
Ciasta i tort mogą mieć w umowie swój oddzielny paragraf. Bardzo ważne jest bowiem, czy w cenę uroczystości wliczone są te słodkości. Jeżeli nie, to musimy wiedzieć, czy możemy kupić je w dowolnym miejscu, czy jedynie w lokalu bądź wyznaczonej przez właściciela cukierni. To samo dotyczy owoców. Upewnijmy się przy okazji, że w lokalu dysponują specjalną zastawą na te rarytasy.
Dekoracje sali
Jeżeli dekoracja sali jest „w cenie“, nie bójmy się poprosić o napisanie tego w umowie. Jeśli nie, możemy zapisać na ile godzin/dni przed uroczystością musi nam ona zostać udostępniona aby zdążyć wszystko zorganizować. Odpowiednia notka powinna dotyczyć klimatyzacji, czasem bowiem okazuje się, że owszem - jest, ale musimy za nią dodatkowo zapłacić. Warto więc mieć czarno na białym, że ten „luksus“ mamy „za darmo”. Nie zapomnijmy ustalić, do której godziny możemy się bawić i ile będzie nas kosztowała każda kolejna godzina zajmowania sali. A jeśli któryś z gości niechcący rozbije kieliszek, to czy będziemy musieli za to zapłacić.
Obsługa oraz zaplecze
Choć brzmi to paradoksalnie, nie zaszkodzi zanotować, że obsługa jest w cenie. W tym miejscu możemy zapisać nawet ilu kelnerów będzie zajmowało się naszymi gośćmi i że nie mogą oni spożywać alkoholu. Nie będzie żadnym faux pas, jeśli do tworzonego dokumentu wpiszemy nazwisko i numer osoby odpowiedzialnej za obsługę uroczystości, do której możemy dzwonić w razie niejasności. Aby uniknąć sytuacji, że przy płaceniu na rachunku zobaczymy kilka dodatkowych pozycji, lepiej zapisać w umowie czy przy lokalu jest darmowy parking, czy za szatnię musimy płacić, albo czy pokrojenie tortu nie uszczupli naszego budżetu. W wielu miejscach właściciele na własną rękę organizują Młodym szampana lub chleb na powitanie Nowożeńców, dowiedzmy się więc czy za tę uprzejmość nie będą nas potem chcieli „skasować“.
Noclegi dla gości
W niektórych obiektach weselnych dostępne są pokoje, jeśli chcemy z nich korzystać, koniecznie to zanotujmy, żeby na dwa dni przed przyjęciem nie okazało się, że wszystkie są zajęte. Zanotujmy oczywiście także cenę i to, czy wliczone jest w nią śniadanie. Jeżeli oprócz pokoi jest specjalny apartament dla nowożeńców, to ustalmy czy nie będziemy musieli dodatkowo za niego zapłacić.
Dla mnie liczy się przede wszystkim wygląd sali i smak dań, dlatego wybrałam Biały Dom w Paniówkach, który spełnił te oczekiwania w stu procentach. Wesele było bardzo udane, goście bawili się wyśmienicie i bardzo zachwalali kuchnię :)
Dla nas bardzo ważne były dekoracje w sali i dobre jedzenie. Wybraliśmy Hotel Biały Dom w Paniówkach. To był strzał w dziesiątkę! Dania były idealnie przyrządzone- wszyscy goście chwalili, a sala udekorowana przepięknie.
Wiadomo, że ważne są wszystkie kwestie. My zdecydowaliśmy się na sale w restauracji instalacje art bistro w zamku ujazdowskim w warszawie. Mają tam piękne wnętrza z wysokimi sklepieniami. Piękny ogródek, do którego mozna wyjść podczas prrzyjęcia weselnego. No po prostu świetne miejsce.
My wybieraliśmy salę patrząc na jej lokalizację i ceny. Pod tym względem odpowiadala nam Chata z Zalipia w Sarnowie i tam postanowiliśmy zarezerwować miejsce na nasze wesele. Nie żałujemy, bo wyszło naprawde super.
Myślę, że najważniejszą rzeczą jest wybranie odpowiednio dużej sali, dostosowanej do ilości gości. Nasze wesele było dosyć spore i zdecydowaliśmy się na Best Western Premier w Krakowie. Wszyscy elegancko sie pomiescili i jeszcze było sporo miejsca. Po drugie jedzenie. W tym wypadku też nie mieliśmy powodów do narzekania. Jak goście mają miejsce do zabawy i smakuje im jedzenie, to już jest praktycznie pewne, że wesele będzie udane :)
Warto zwrócić uwagę na to, co mają w ramach ceny za osobę.
Czy herbata i kawa jest dodatkowo liczona, czy nie, czy parking jest bezpłatny, czy nie, czy oferują miejsca noclegowe.
My wybraliśmy Restaurację Tequila Rumia i to była dobra decyzja.
Wesele udane!