Koszty wesela

    Nieplanowane weselne wydatki? Sprawdź, czy warto sfinansować je chwilówką

    Planowanie ślubu i wesela nie jest zadaniem łatwym.
    Zwłaszcza, jeśli budżet na organizację uroczystości jest mocno ograniczony.
    Dobrym pomysłem na sfinansowanie nieplanowanych weselnych wydatków może być zaciągnięcie pożyczki pozabankowej. W artykule sprawdzimy jakie są zalety takiego finansowania. Podpowiemy również gdzie pożyczyć pieniądze najtaniej i najszybciej.

    Jak ograniczyć koszty wesela?

    Każdy chce zorganizować wspaniałe wesele, jednak dobrze jest wiedzieć na czym można zaoszczędzić. Wszystko bowiem jest związane z pieniędzmi. Podstawą do rozważań jest zawsze posiadany budżet na ten cel.

    Koszt wesela

    Niektóre pary rezygnują z organizacji wesela ze względu na zbyt duże koszty, część liczy na to, że impreza zwróci się w kopertach od gości, jeszcze inni planują zrobić wesele jak najmniejszym kosztem. Na czym faktycznie można zaoszczędzić, a jakie wydatki na pewno was czekają.

    Ile kosztuje wesele

    Koszt ślubu i wesela zależy od wielu czynników, a przede wszystkim od ilości zaproszonych gości, miejsca imprezy i zapewnionych atrakcji. Tnąc koszty wesele na sto osób można zorganizować za 20 tysięcy. Dwudniowe wesele w dobrej restauracji z bogatym menu i różnymi atrakcjami oraz noclegami dla gości może kosztować nowożeńców nawet 60-70 tysięcy. Wszystko zależy od tego czy para młoda wychodzi z założenia, że wesele ma się raz w życiu i można zaszaleć przy organizacji. Z Ogólnopolskiego Badania Nowożeńców 2016 wynika, że najczęściej suma wydatków zamyka się w przedziale 20-40 tysięcy. Taką kwotę zadeklarowało 49% par młodych. 24% nowożeńców wydała na wesele 40-60 tys. złotych, 8% powyżej 60 tys., a 19% mniej niż 20 tysięcy.

    Kto ponosi koszty wesela?

    Wiele par młodych chce pokryć koszty wesela samodzielnie, nie angażując w organizację swojej rodziny. Często wydatki narzeczeni dzielą po połowie. Panna młoda dodatkowo sama płaci za suknię ślubną, fryzjera i dodatki, a pan młody za garnitur. Istnieje także tradycja, że za obrączki ślubne powinien zapłacić pan młody. Niektóre pary liczą na to, że prezenty z kopert pokryją wydatki związane z organizacją wesela. To myślenie nie jest niestety zbyt rozsądne. Po pierwsze podejście „zjadłeś i wybawiłeś się więc zapłać” jest sprzeczne z ideą ślubu i imprezy weselnej. Po drugie pieniądze z kopert nie zawsze umożliwią spłatę pożyczki zaciągniętej na organizację przyjęcia. Aż 66% par młodych, które wzięły ślub w 2016 roku deklaruje, że prezenty nie zrekompensowały im poniesionych kosztów. Dawniej, zgodnie z tradycją wydatki związane z organizacją wesela pokrywali rodzice nowożeńców. Do teraz część par może liczyć na wsparcie lub całkowite sfinansowanie wesela. Przed zaplanowaniem uroczystości i podpisaniem umów warto dowiedzieć się czy rodzina pomoże w organizacji i jeśli tak w jakim stopniu.

    Jak obniżyć koszty wesela?

    Obcięcie kosztów na organizację wesela wiąże się często z gorszą jakością usług. Tańsze menu w restauracji to mniej jedzenia, tani fotograf czy zespół weselny może pozostawiać wiele do życzenia, a rezygnacja z podróży poślubnej pozostawi na wiele lat niedosyt u młodej pary. Są jednak sposoby na oszczędność, które pozwolą utrzymać organizację wesela na wysokim poziomie. Pierwsza metoda to przygotowanie jak największej ilości elementów samodzielnie. Metoda DIY nie tylko umożliwia ograniczenie wydatków ale i daje ogromną satysfakcję, gwarantuje podziw gości weselnych i pozwala zorganizować wszystko po swojemu. Zamiast korzystać z usług wedding plannera poszukajcie inspiracji na portalach i blogach weselnych i sami zaplanujcie własny ślub i wesele. Na własną rękę możecie również przygotować dekoracje, zwłaszcza jeśli któreś z Was ma talent artystyczny. Możecie też poprosić o pomoc rodzinę lub przyjaciół. W internecie znajdziecie mnóstwo pomysłów na udekorowanie sali weselnej. Zaoszczędzić możecie także na zaproszeniach, samodzielnie przygotowując ich projekt. Wykorzystując aparat polaroid, płachtę materiału i zamówione przez internet tabliczki możecie stworzyć własną fotobudkę.

    Innym sposobem na obniżenie weselnych wydatków jest organizacja uroczystości poza sezonem. Domy weselne oraz zespoły często obniżają ceny w miesiącach zimowych i późną jesienią. Jeszcze większa oszczędność jest możliwa przy organizacji wesela w innym dniu niż sobota.

    Skorzystanie z usług znajomych także pozwoli wam zorganizować ekonomiczne wesele. Kapela przyjaciela być może zgodzi się zagrać po kosztach, a sąsiad fotograf obniży cenę usługi. Może ktoś z rodziny ma elegancki samochód i za przysłowiową flaszkę wypożyczy Wam go w dniu ślubu? Makijaż i fryzura wykonane przez utalentowaną przyjaciółkę także pozwolą zaoszczędzić parę groszy.

    Kupując obrączki zabierzcie do jubilera złotą biżuterię, której już nie nosicie. Odliczy on wartość materiału od ceny.

    W serwisach ogłoszeniowych i na grupach na Facebooku można znaleźć wiele używanych sukien ślubnych w niemal idealnym stanie. Zakup wymarzonego modelu w połowie ceny na pewno jest kuszący. Nawet jeśli panna młoda woli uszyć suknię w salonie, dla oszczędności może kupić używane dodatki – welon, biżuterię czy buty.

    Podoba Wam się idea wesel bezalkoholowych? Na pewno nie dogodzicie wszystkim gościom, ale organizacja tego typu imprezy jest sposobem na zaoszczędzenie 2000-3000 złotych.

    Na cenę wesela wpływa także miejsce imprezy. Jeśli zastanawiacie się czy zorganizować uroczystość w mieście, w którym mieszkacie czy np. we wsi rodzinnej pani lub pana młodego, porównajcie wcześniej ceny lokali. Prawdopodobnie tańsze okażą się usługi w mniejszych miasteczkach i wsiach.


    Koszt ślubu cywilnego i konkordatowego

    Na pewno podjęliście już decyzję czy weźmiecie ślub cywilny czy konkordatowy w kościele. Koszty ślubu cywilnego są mniejsze niż kościelnego. W przypadku gdy obie osoby należą do tego samego urzędu miejskiego i nie były jeszcze zamężne należy uiścić jedynie opłatę za sporządzenie aktu małżeństwa w wysokości 84 złote. Za odpis aktu urodzenia osoby pochodzącej z innego miasta zapłacicie 22 zł. W przypadku śmierci poprzedniego małżonka lub rozwodu niezbędne będzie wyrobienie dodatkowego dokumentu – odpisu aktu zgonu lub aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie. Koszt odpisu to kolejne 22 zł. Większe koszty wiążą się z zawarciem ślubu w plenerze i miejscu innym niż urząd. Jest to wydatek ok. 1000 zł.

    Koszty związane z zawarciem ślubu kościelnego zależą od parafii. W większości kościołów obowiązuje zasada „co łaska”. W niektórych parafiach widnieje oficjalny cennik za poszczególne usługi. Nauki przedmałżeńskie i wizyta w poradni małżeńskiej może wiązać się z opłatą ok. 100 zł. Za wygłoszenie zapowiedzi w niektórych kościołach należy uiścić opłatę w wysokości 50-100 zł. Podobne stawki obowiązują za wydanie aktu chrztu i bierzmowania osoby z innej parafii. Za odprawienie mszy świętej nowożeńcy składają często ofiarę w wysokości 200-1000 zł. Dodatkowo należy zapłacić organiście za oprawę muzyczną (100-200 zł) oraz za wystrój kwiatami.

    Kalkulator ślubny - zaplanuj koszty wesela

    Aby rozsądnie zaplanować swoje wydatki i wiedzieć jaki będzie koszt całościowy wesela najlepiej przygotować tabelę w Excelu, w której obliczycie koszt wesela w zależności od liczby gości. Poniżej przedstawiamy przykładowe ceny za poszczególne usługi na wesele jednodniowe dla 100 osób.

    Wynajem Sali + catering lub wesele w restauracji – 15000-20000 zł

    Noclegi dla przyjezdnych gości ze śniadaniem – 1500 zł

    Alkohol – 3000 zł

    Tort weselny – 1200 zł

    Zespół lub DJ – 1500-5000 zł

    Fotograf – 1500-4000 zł

    Kamerzysta - 1500-4000 zł

    Papeteria ślubna – 200-500 zł

    Prezenty dla rodziców – 500 zł

    Ubrania: Suknia – 2000-5000 zł

    Garnitur – 2000 zł

    Dodatki (buty, biżuteria, dodatkowa koszula, bielizna, welon) – 500-1500 zł

    Makijaż – 100-200 zł

    Fryzjer – 100-200 zł

    Manicure – 100 zł

    Bukiet ślubny – 150-300 zł

    Dekoracja sali – 500-5000 zł

    Obrączki – 1000-3000 zł

    Samochód weselny – 500-1500 zł

    Transport gości z kościoła i po weselu – 500 zł

    Atrakcje: orkiestra góralska – 500 zł

    Obsługa barmańska – 1500 zł

    Słodki stół – 300-700 zł

    Fotobudka – 500-1000 zł

    Stół wiejski lub z alkoholami – 1000-1500 zł


     

    Top